Mijn naam is Nathalie Schmidt. Ik ben orthopedagoog-generalist, psychosociaal therapeut en ’specialist in Gifted Education’ (afgeronde postdoctorale ECHA-opleiding aan het Centrum Begaafdheidsonderzoek van de Radboud Universiteit in Nijmegen). Vanuit de specialisatie ‘Hoogbegaafdheid’ heb ik veel ervaring opgedaan in de diagnostiek en behandeling bij (vermoedelijk) hoogbegaafde kinderen en jongeren. Ik ben aangesloten bij het ECHA-netwerk (European Council High Ability), Stichting Kwaliteitsregister Hoogbegaafdheid en Vereniging EMDR Nederland (VEN). Ik sta ingeschreven in het BIG-register onder registratienummer 69926931931. Ik ben auteur van verschillende boeken over hoogbegaafdheid, gedrag en onderwijs. Ik heb modules en vakken gegeven op de PABO en aan de opleidingen IB/ RT/ GL. Daarnaast ben ik bezig met een promotieonderzoek naar sociaal-emotioneel functioneren bij hoogbegaafde kinderen in de puberteit bij de Universiteit Leiden (https://brainanddevelopment.nl).
Ik ben mijn loopbaan gestart in het (speciaal) onderwijs (als leerkracht, ambulant begeleider en schoolpsycholoog). Dit maakt dat ik makkelijk de koppeling naar de dagelijkse (school)praktijk kan maken.
Binnen ECHT ben ik, samen met Bart Smoors, coördinator. Ik ben met name betrokken bij de intakeprocedure van nieuwe leerlingen, (preventie)beleid en daarnaast geef ik therapie en leerlingbegeleiding op sociaal en emotioneel gebied.
Mijn naam is Sander Meijer. Ik werk bij ECHT als lichaamsgericht begeleider.
Ik probeer de leerlingen bij ECHT te helpen om ze meer inzicht te geven in hun eigen denken, voelen en handelen; meer zelfvertrouwen te geven en te leren kijken naar hun eigen binnenwereld. Ik vind het leuk om, in beweging en spel, te onderzoeken hoe de jongere in elkaar steekt en samen te ontdekken wat helpt om weer lekkerder in je vel te komen zitten.
Ambulant Begeleider ECHT
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Mijn naam is Marianne van Gelder.
Als Bestuurskundige werkzaam bij verschillende overheden intrigreerde mij steeds weer de aantallen thuiszittende leerlingen, waarvan een groot percentage hoogbegaafd bleek te zijn. Mijn nieuwsgierigheid naar deze doelgroep was ontstaan en heeft me niet meer losgelaten. Ik ben mij onder andere gaan verdiepen in het vraagstuk rondom hoogbegaafdheid en de bestuurlijk betrokken partijen en de wenselijke begeleiding van hoogbegaafden. Hiervoor volgde ik de postdoctorale ECHA-opleiding tot Specialist in Gifted Education aan het Centrum Begaafdheidsonderzoek van de Radboud Universiteit in Nijmegen. Aansluitend heb ik als kwartiermaker voor het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, de Regionale Talentnetwerken & Toptalenten neergezet en ben ik een van de grondleggers van het expertisecentrum hoogbegaafdheid – deDNKRS, waar ik vooral als ambulant begeleider van hoogbegaafde thuiszitters werkzaam was. Verder ben ik jarenlang secretaris geweest van Vereniging ECHA Nederland – specialists in gifted education, aangesloten bij het ECHA-netwerk (European Council High Ability), Stichting Kwaliteitsregister Hoogbegaafdheid en auteur van een boek over hoogbegaafdheid en de invloed ervan tijdens de verschillende levensfasen.
In mijn werkzaamheden begeef ik mij regelmatig op de overlap tussen onderwijs, zorg en welzijn, omdat mijn ervaring is dat samenwerking tussen deze gebieden de mogelijkheden vergroot voor hoogbegaafde leerlingen om (weer) aan onderwijs deel te nemen.
Binnen ECHT werk ik als ambulant begeleider met hoogbegaafde leerlingen van alle leeftijden, vanuit de basis van de pedagogische driehoek (leerling – ouders – school) en altijd in gesprek met elkaar.
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Mijn naam is Anne Caroline Kotte. In 1992 ben ik gestart in het onderwijs als wis- en natuurkunde docent en mentor. In de loop der jaren heb ik diverse taken uitgevoerd in leidinggeven aan en/ of begeleiden van mentoren en begeleiden van leerlingen. Een van de taken daarin was het vormgeven, coördineren en begeleiden van het maatwerktraject op een Daltonschool. Mijn laatste baan was het neerzetten van een begeleidingsstructuur binnen een school in Amsterdam-Noord.
Een van mijn overtuigingen is dat elke jongere zich wil ontwikkelen, wil leren. Helaas gaat dat niet bij elke jongere vanzelf. In dat geval ga ik samen met de jongere en ouders op zoek naar de wijze waarop het leerproces beter passend vormgegeven kan worden, mede vanuit de gedachte ‘het kan altijd anders’. Hierin vind ik het belangrijk dat de leerling zicht krijgt van op wie hij/ zij zelf is en grip krijgt op het eigen leerproces. In de dagelijkse praktijk komt dit tot uiting in de groepsgesprekken, energizers, lessen over zelfregulerend leren en coachgesprekken. Hierbij ga ik uit van ieders behoefte aan relatie, competentie en autonomie en werk ik oplossingsgericht. Mijn opleiding in Educational Needs en training in het spelenderwijs coachen op het gebied van executieve functies hebben mij hierin een basis gegeven.
Feedback van mijn leerlingen:
'De begeleiding is erg behulpzaam en er wordt goed naar je geluisterd. Er is veel persoonlijke aandacht. En de oefeningen om leergedrag te verbeteren zijn zeer interessant'.